هذا من واقع خبرتى وكثرة بحثي
hello .. how are you التحية تكون كده
بعد التحيةلا تجلس دون ان يقول لك ولابد ان تكون قافل زراير البدلة ولما يقولك اجلس تفك الزراير وتجلس على الكرسي ظهرك فى وضع مستقيم ويديك امامك على فخديك
خليك واثق من نفسك و مستعد كويس و كمان متفائل
تعرف الوظيفة اللي انت مقدم ليها و تعرف هيا محتاجة اية كويس و تعرض نقاط القوة ف شخصيتك اللي تخليك افضل مرشح
لازم يكون عندك معلومات كويسة عن الشركة زي جنسيتها عملائها المستهدفين
سوف يبدا معك ببشرح معلومات عن الشركة والعمل المقدم له
وبعد انتهاء الانترفيو لابد من شكره على وقته مثل:
thank you for your time nice to meet you it's been
a pleasure to meet with you
الاسئلة
اللي ممكن تتسألها ف اي انترفيوهحاول اكتب اكبر قدر من الاسئلة و هحاول اكتب نرد
ازاي و نقول اية و منقولش ايةو لازم نتفق علي حاجة مهمة اوي
there is no such a thing as good or bad answer
introduce your selfA good answer to this question
is about 5 minutes long and focuses on work-related skills and accomplishments.
Tell the interviewer why you think your work-related skills and accomplishments
would be an asset to the company
يعني حاول
تاخد 5 دقائق ترج علي السؤال دة و تحاول تقول انجازاتك المهنية و مهاراتك
ابتدي
الاجابة قول اسمك و سنك و متخرج منين و اشتغلت فين قبل كدة و خبرتك و البوزيشن
بتاعك ف اخر شغل و مهامك الوظيفية كانت ايةو مديرك الرئيسي و كنت مدير علي كام واح
وكدة يعني
why we should hire youwhat makes you qualified for
this positionTake several minutes to answer this question, incorporating your
personality traits, strengths, and experience in to the job you'reapplying for.
حاول تقول
مواصفاتك الشخصية و خبرتك المتوافقة مع هذة الوظيفةالسؤال دة بقي من اسهل الاسئلة
و بيخلي الكورة ف ملعبك زي ما بيقولواتقول بقي انك افضل مرشح
و انك عندك المقومات اللازمة للوظيفة دي زي .... و ... و ...علي حسب الوظيفة طبعا
يعني لو وظيفة manager هيكون عندك team leadingability و لو entry level انك مثلا can perform
really well within a teamو انك هتضيف كتير للشركة لانهم اكيد محتاجين حد hard worker and devoated which is youانك بردة سريع التعلم و عايز تثبت نفسك و هية دي الوظيفة اللي انت شايف نفسك فيها و اكتر وظيفة ممكن تلائمك عشان كدة هتبذل اقصي مجهود
What is your strength and weakness point
?
State one or two strengths that are work-related
and tell the interviewer the story about when that strength helped you
accomplish a task at work
حاول تقول نقاط القوة اللي ف شخصيتك اللي ليها علاقة بالوظيفة أو المنصب
المتاح و حاول دايما تقول
أدلة واقعية من واقع خبرتك المهنية يعني لو أنت ... دة يخلي الشخص اللي قدامك يتأكد من كلامك و يثبت ف مخهلما تتكلم عن نقاط
ضعفك متقولش أبدا أن معندكش بس متقولش حاجة تأثر عليك سلبياممكن أوي تبدأ كلامك
كده
Well … No one is perfect
مينفعش مثلا
وظيفة خدمة عملاء و تقول إنا عصبي خلي بالك و أنت بتتكلم عن نقطة ضعفك تكون مشكلة
أنت بالفعل أتغلبت عليها و تتكلم في زمن الماضي
I used to have a problem in ……. But I get over it
by ……. Because it was affecting
my career development
Why you consider leaving your current job?
Or
Why did you left your last job
?
You could state that you want a more challenging
position, higher salary, or more responsibility
تقول انك مهتم بالمسار الوظيفى والترقيات و ابحص عن عمل ذات قيمة يحقق لى اهدافى وطموحاتى
Why you want to work for us
Or
What do you know abut the company
?
Don't answer this question with, "Because you
advertised for an X at monster.com." Your answer should offer what you
think are the most interesting aspects of the company
لازم تكون تعرف معلومات عن الشركة وعن عملائها ومنتجاتها واسعارها وكمان فروعها
It’s a major company in ….. field and it will add
so much to my experience and help to develop my skills .. And it offers …. And
… which I'm looking for
Where do you see yourself in 5 years
?
Assume that you will be promoted two or three
times in five years, so your answer should state that you see yourself working
at whatever job is two or three levels above the job.
تقول انك فى خلال الفترة دى ممكن توصل بمجهودك وكفائتك الى مدير
What is your biggest achievement?
Most challenge you have faced professionally
Tell me about a situation that shows you team
leading abilities
..
You have to include your personal and professional
experience and state a real situation and how you handle it
افتكر مشكلة تعرضت ليها فى عملك السابق وانت حلتها او كنت حليت محل احد مديرينك او قادتك
What was the last book that you have read or the
last movie
?
الأسئلة دي
بتكون دردشة عادية جدا عشان يسمع اللغة بتاعتك و عشان يشوف ثقافتك
What can you perform on a computer more than any
average user
?Try to mention your abilities and skills even if
it's not that important
Tell him you’re an internet user, you have exp in
Microsoft Office just mention anything that's related to Pc beside chatting and
music
حاول تقول
معرفتك بالكومبيوتر حتي لو قليلة
Can you work under a stress and in a changing
environment?
Say that you can deal with any thing in order to
get the job done… and say why and mention a true situation for your previous
experience
قول اصعب موقف اطحيت فيه تحت ضغط وعملت ايه وقول انك بتحب العمل تحت ضغط
I can handle any kind of stress because it really
motivate me and push even further
What can you do when facing an angry customer?
Or an aggressive colleague or manager
Of course it's not the same when it a customer,
colleague or managerBut staying calm is the keyCustomer: use LASTListen: listen
carefully and capture all the detailsApologize: apologize for the problem even
if it's not your faultSolve: take the steps to solve itThank: thank him for his
time
Colleague or a manger being calm if it's your
fault admit it if not then try to explain and a nice smile can really do all
the work for you
حاول تكون
هادي في جميع الاحوال سواء عميل او زميل ليك او حتي مديرك في حالة انه يكون عميل
حاول تتبع الخطوات دي بالفعل و تقولهاو لو زميل ليك او مديرك خليك هادي و اعترف ب
غلطك و صلحة و خليك مبتسم J
Define quality
الكواليتي هو مقياس أي خدمة او سلعة مقدمة اللي تخليك تحكم
عليها سواء كويسة او وحشة
Quality is the real measurement of any product or
service that can really tell whether it's good or notIts my definition by the
way :)
If I give you 100000 $ what would you do
You should answer this question by saying that
it's not the only interest so you can not stay at home and spend them
The best answer is to invest them in the field
that you are really good at in order to
get the most of them and improve you career path
at the same time
متقولش ابدا انا هاخدهم و اقعد ف البيت اصرفهم دي مش اجابة مهنية علي
الاطلاق حاول تقول انك هتستثمرهم بحيث المليون يبقي اتنين شوف حاجة تكون بتفهم فيها
و قول هعمل بيهم كذا
just be yourself , creative and confident
At the very end this is the mostly asked question
at any interview
And I already been asked all the question above in
most of the major companies like
Vodafone Egypt, UK, Raya Corp., Gourmet Egypt,
Tele-performance, Halliburton, TE Data, Link Dot Net, Etisal International,
And the most difficult one was Halliburton then
Gourmet and the English test in Tele-performance the interview was a peace of
cake…. Regarding to me of course
Introduce your self
??اسمى (----) عندى(-----) خريج
من (-) ساكن فى (----) ااشتغلت قبل كده فى (--------) / والدى بيشتغل
(-----) وامى بتشتغل ( -) واخى بيشتغل ( ---
Introduce your self
My name is……., I am……. Years old,graduated in, I
live in………., I worked before in……., my father is working in……,mymother is
working in………my brother is working in……..
ليه سبت
شغلك اللي قبل كدة...
لازم اقول حاجة مش موجوده فى الشغل القديم وموجوده فى الشغل الجديد مثلا( عشان هتعلم فى الشركة دى اشياء جديده هتساعدنى انى احقق طموحاتى
....Why you left your previous work
searching for betterchance, learning many new
things,gain experiences to help me to acheave my goals
تعرف ايه عن
خدمة العملاء؟
اعرف انها اهم قسم فى الشركة يعنى مثلا لو عميل واجهتة مشكلة مع المنتج ايه
اول حاجة هيعملها ,
طبعا هيكلم خدمة العملاء ودورى انى افضل معاه لما يحل المشكلة ولاز كمان
اتوقع المشكلة قبل حدوثها زى مثلا لو حد كلمنى من اسوان وعنده مشكلة وحد تانى كامنى من اسوان وعنده نفس المشكلة فاكيد هناك فى مشكلة وهبتدى ابلغ التيم ليدر بتاعى او المسئول عن الشبكات لانى قرات فى النت ان من كل 100 عميل فية 3 بس هما الى بيتصلو بخدمة العملاء وبيشتكو والباقى بيسيبو المنتج.What do you know about customerservice?
I know that it is the most important department in
the company, for example if a customer is having a problem with one of our
product the firstthing he will do is calling the customer service and my
mission is to stay withhim until I solve the problem.
And also I have to expect the problembefore it
happens for example if some one called from aswan and have a problemand some
one else called from aswan and also ha has the same problem I have toexpect
that there is a problem in the product or service in aswan and I willinform my
team leader or the responsible for net work because I red in theinternet that
from every 100 customer only 3 will call the customer service ifthey have a
problem and the rest just leave the product.
ليه عايز
تشتغل فى خدمة العملاء؟
لازم اقول اجابة سوال (تعرف ايه عن خدمة العملاء) وبعدين اقول مواصفات الشخص الى بيشتغل فى خدمة العملاء زى ودود ومثقف وصوتى واضح واسلوبى كويس وهادى وخدوم ودورت جوايا ملقتش نفسى غير فى خدمة العملاء .
Why do you want to work in customer service?
The answer of (whatdo you know about customer
service)
And then I say the characteristics ofthe person
who work in customer service such as friendly, educated, have a clearvoice,
clever helpful, and I find my self in this field
أذكر ثلاث
عيوب فيك وصلحتهم؟
مكنتش منظم فى اهدافى يعنى كنت بقدم المهم على الاهم وكنت عايز اتعلم كل حاجة
فى وقت واحد لكن الحمد
لله نظمت نفسى وافكارى 2_ وكنت مستعجل لما كنت بدخل فى كورس كنت عايزه يخلس من قبل ما يهدى لكن نظمت افكارى وقرات عن التفكير الصحيح 3_ مكنت بحب اشتغل فى تيم لانى مجربتش لكنى دلوقتى اتمنى ذلك
Say or mention 3 defects (disadvantage) in your
character
I wasnt orgnized in my goals that Iwas started by
the important before the most importane. and I wanted to learnevery thing in
the same time but now I orgnized all my ideas.Iwas hurried whenIstarted some
thing (course) I want to finish it before it started but now Iorgnized my ideas
and red how to think. I wouldnt like to work in team becouse Ididnt try before
but now Ihope so.
ايه الى
يجبرنى انى اختارك؟
عشان انا ودود ومثقف وصوتى واضح واسلوبى كويس مع الناس وخدوم وغير كده انا
اقدر اشتغل تحت اى ضغت
وقدر اتعامل مع اى مستوى من مستويات الادارة وبتعلم القواعد بسرعة
وممكن اكون مش احسن واحد اتقدملك لكن انا احسن واحد ممكن اشتغل
Why I have to chose you to workBecouse I am
cultured,friendly, havea clear voice I know how to treat the people, helpful,
can work under pressure, work in any department and learn the rules shortly.
may be I am not the best onehere but the best one can work.اشايف نفسك ايه بعد
خمس سنين
انا عندى اهداف حاليا اول شىء انى انجح فى الانترفيو وتانى انى اكون تيم ليدر وتالت( ممكن اكلم عن اى شئ نفسى احققة فى المستقبل او احلامى المستقبلية)
How you seeyour self after five yearsI have many
goals I want to acheave it, firstthing pass this interview and then I want to
be a team leader...... ......... ......... ..
لو عميل
غضبان اتصل بيك هتتعامل معاه ازاى؟
اكيد طبعا العميل ده غضبان عشان عنده مشكلة ومش عارف يحلها ولازم اتفهم كده
لان ولازم امتص غضبة و
مش هسيبة غير لما مشكلتة تتحل وكمان لو المشكلة دى هتتحل مثلا فى اكتر
من يوم لازم اتابع معاه لحد لما اتاكد ان مشكلتة اتحلت ومستحيل طبعا اغضب من عميل غضبان لانى هحت نفسى مكانة ولو كنت مكانة اكيد كنت هزعل زيه بظبط.
If anangry customer called you what will you
doOfcourse he is angry becouse hehas a problem and he doesnt know how to solve
it so I have to calm him down andI will not end the call until I solve his
problem and if the problem will takemore than one day I have to fallow with
him.and no way beeing angry with anycustomer, If I will Put my self in his
place sure I will be angrytoo
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق